Plasklachten bij de vrouw / incontinentie

Wanneer er sprake is van ongewild urineverlies spreken we van incontinentie. Het komt vaak voor, met name bij vrouwen, maar ook mannen, kinderen en ouderen kunnen hier last van hebben. Vaak denken mensen dat “het er bij hoort” of durft men deze klacht niet te bespreken met een arts vanwege schaamte. Dat is jammer, want het is een hinderlijke aandoening die de bewegingsvrijheid beperkt..
Incontinentie kan diverse oorzaken hebben. Het is belangrijk dit uit te zoeken om een goede behandeling in te kunnen zetten. De aandoening is vaak goed behandelbaar en de behandeling kan bestaan uit leefstijladviezen, fysiotherapie, medicatie of een operatie. Ook kan u een incontinentie-verpleegkundige met u kijken naar het juiste opvangmateriaal. Bovendien wordt er samengewerkt met gynaecologen en bekkenfysiotherapeuten mocht het probleem een bredere aanpak nodig hebben. Als u last heeft van ongewild urineverlies, bespreek dit dan met uw huisarts. Zo nodig kunt u verwezen worden naar de uroloog om samen met u naar een oplossing te zoeken.

Een overactieve blaas is een eveneens veel voorkomende aandoening waar vrouwen last van hebben. Dit is niet nodig, omdat er diverse oplossingen zijn voor dit hinderlijke probleem. Naast fysiotherapie of medicatie kan de blaas ook rustiger worden gemaakt met PTNS (percutane tibiale zenuwstimulatie) of met botoxinjecties van de blaas. Botox van de blaas wordt op alle 3 locaties uitgevoerd, PTNS is mogelijk in Heerenveen en Sneek.

Een andere aandoening die regelmatig voorkomt bij vrouwen is een blaasontsteking . Als de ontstekingen steeds terugkeren wordt het een vervelende aandoening waarbij onderzoek kan worden gedaan om te kijken of er een onderliggende oorzaak voor is. Vraag in dit geval altijd een verwijzing naar de uroloog aan uw huisarts.

Hebt u plasklachten dan kunt u uw huisarts
vragen om een verwijzing naar een van onze klinieken.

telefoonnummer nij smellinghe 0512 – 58 88 11
Tel. 0512 – 58 88 11